Due diligence i przeglądy podatkowe
Badanie due diligence
Badanie due diligence w obszarze podatków jest głównie skierowane do inwestorów, którzy planują nabycie udziałów lub akcji istniejącego przedsiębiorstwa lub połączenie z innym podmiotem. Badanie może wykonać także podmiot zbywający. Badanie due diligence jest narzędziem pozwalającym na zrozumienie stanu nabywanego czy sprzedawanego przedsiębiorstwa.
Efektem badania due diligence jest raport zawierający opis zidentyfikowanych nieprawidłowości i ryzyk w obszarze rozliczeń podatkowych, wraz z oszacowaniem ewentualnych kosztów finansowych, które mogłoby pociągnąć za sobą zmaterializowanie się danego ryzyka. Raport ten zawiera również rekomendacje dotyczące sposobów minimalizacji zidentyfikowanych ryzyk.
W przypadku, gdy badanie due diligence przeprowadza strona zbywająca, raport pozwala na podjęcie działań przygotowawczych do transakcji. Pozwala na zarządzenie zidentyfikowanymi ryzykami, uporządkowanie działalności podmiotu, co może mieć wpływ zarówno na grono podmiotów, które ostatecznie wykażą zainteresowanie przystąpieniem do transakcji sprzedaży, jak i na atmosferę rozmów z inwestorami i wreszcie na ostateczną wycenę.
Częściej badanie due diligence przeprowadza nabywca w oparciu o ustalone warunki i zasady stworzone dla takiego badania przez sprzedającego. Potencjalny kupujący jest zainteresowany zrozumieniem ew. kluczowych zagadnień podatkowych związanych z działalnością nabywanego podmiotu, weryfikacją tez i zapewnień składanych przez sprzedającego w związku z transakcją. Nabywca zaś dzięki badaniu ma możliwość uwzględnienia wykrytych ryzyk podatkowych w trakcie negocjacji ceny oraz wprowadzenia odpowiednich zapisów dotyczących gwarancji, zabezpieczeń oraz klauzul odszkodowawczych do umowy nabycia udziałów.
Zakres usługi badania due diligence podatkowego obejmuje:
- Analizę rozliczeń podatkowych badanego przedsiębiorstwa
- Identyfikację nieprawidłowości i ryzyk podatkowych
- Oszacowanie potencjalnych kosztów finansowych w przypadku materializacji ryzyk
- Rekomendacje dotyczące minimalizacji zidentyfikowanych ryzyk
Bardzo często nasze usługi obejmują też działania post-due diligence:
- Wdrożenie rekomendowanych sposobów minimalizacji ryzyk podatkowych
- Stworzenie planu naprawczego do umów inwestycyjnych
- Bieżącą pomoc związaną z przeprowadzeniem transakcji nabycia doradztwo posttransakcyjne
- Dalsza współpraca z nabytym podmiotem, np. w formie bieżącego doradztwa podatkowego.
Przeglądy podatkowe
Przeprowadzenie przeglądu podatkowego to przede wszystkim minimalizacja ryzyka błędnych rozliczeń podatkowych a także identyfikacja przestrzeni do zastosowania korzystniejszych finansowo rozwiązań.
Przegląd polega na szczegółowym zweryfikowaniu wszystkich danych i rozliczeń podatkowych spółki w okresie, lub skupia się na zdarzeniach i rozliczeniach leżących powyżej przyjętego progu materialności.
Przeglądy mogą obejmować dowolny, wskazany zakres czasowy i dotyczyć mogą wszelkich zobowiązań podatkowych.
Przeglądy, które wykonujemy, skupiają się przykładowo na:
- Kompleksowych przeglądach podatkowych w wybranym zakresie, obejmującym m.in. np. VAT, CIT, PIT
- Przeglądach towarzyszących lub wyprzedzających badanie sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta
- Przeglądach wąskich dziedzin, np. przegląd rozliczeń PIT w związku z wdrożeniem stosowania procedury 50% KUP dla rozliczeń z tytuł przeniesienia praw autorskich, przegląd poprawności realizacji obowiązków z zakresu cen transferowych, przegląd poprawności działania procedur w spółce – przykładowo procedury MDR czy procedury podatku u źródła
- Przeglądach uprzedzających, związanych z planowanym złożeniem np. wniosku o stwierdzenie nadpłaty albo wniosku o zwrot istotnej kwoty VAT
- Przeglądach poprawności realizacji procedur wdrożonych w spółce, np. procedury raportowania schematów podatkowych, procedury identyfikowania transakcji wymagających sporządzenia dokumentacji cen transferowych. procedury rozliczania podatku u źródła
- Przeglądach działalności działu przedsiębiorstwa w związku z objęciem kluczowej funkcji przez nowego członka zarządu
Zwyczajowo po przeglądzie klienci zainteresowani są realizacją działań mających na celu zniwelowanie ryzyk podatkowych zidentyfikowanych w trakcie przeglądów w ramach prac post-przeglądowych. Takie działania mogą obejmować:
- Doradztwo w obszarze ryzyka związanego z zastosowaniem przepisów o przeciwdziałaniu unikaniu opodatkowania (m.in. ogólna klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania, małe klauzule przeciwko unikaniu opodatkowania) - to doradztwo dotyczy sytuacji, w których w badanym okresie występowały zdarzenia o charakterze planowania podatkowego, które mogą zostać uznane z niedopuszczalne z punktu widzenia klauzuli w sprawie unikania opodatkowania
- Wsparcie przy przygotowaniu tzw. defencie file – w sytuacjach kontrowersyjnych, np. gdy w praktyce podatkowej spotyka się odmienne podejście organów podatkowych i sądów administracyjnych do danego zdarzenia - pomagamy zebrać, usystematyzować i zaprezentować argumenty broniące stanowisko przyjęte przez spółkę
- Wystąpienie z wnioskami o wydanie np. indywidualnej interpretacji podatkowej, wiążącej informacji o stawce, wiążącej informacji o pochodzeniu towaru, opinii organy statystycznego, etc,
- Zaprojektowanie i wdrożenie procedur podatkowych, których w podmiocie brakuje
- Uzupełnienie braków - np. w zakresie dokumentacji cen transferowych, braku raportowania zdarzeń w drukach i schemach, np. PIT-AR, IFT, CUK, TPR,
- Przeprowadzenie szkoleń wewnętrznych uzupełniających wiedzę pracowników spółki.