Leasing przedsiębiorstwa – już nieoptymalne rozwiązanie podatkowe

Czas czytania: 2 min.

Do roku 2024 organy podatkowe uznawały, że leasing przedsiębiorstwa lub ZCP spełniał warunki leasingu finansowego zgodnie z art. 17a pkt 1 oraz art. 17f ustawy o CIT. Przedsiębiorcy korzystający z takich umów mogli zaliczać odpisy amortyzacyjne do kosztów uzyskania przychodów, zarówno w odniesieniu do środków trwałych, jak i wartości niematerialnych oraz prawnych. Ponadto, możliwa była amortyzacja dodatniej wartości firmy (goodwill), jeśli rynkowa wartość ZCP przewyższała wartość jego poszczególnych składników majątkowych. 

Dotychczasowe interpretacje zakładały także, że część odsetkowa raty leasingowej mogła być uznawana za koszt uzyskania przychodów przez korzystającego, podczas gdy część kapitałowa nie stanowiła przychodu dla finansującego. 

Nieoczekiwanie 9 lipca 2024 roku, Szef KAS wydał nową interpretację (sygn. DOP4.8221.19.2024), która znacząco zmieniła podejście do leasingu przedsiębiorstwa lub ZCP. Zgodnie z nią, leasing może dotyczyć wyłącznie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które podlegają amortyzacji. Przedsiębiorstwo lub ZCP, będące strukturami organizacyjnymi zawierającymi zarówno składniki materialne, jak i niematerialne, nie mogą być przedmiotem leasingu jako całość. W rezultacie, umowy leasingowe dotyczące przedsiębiorstwa lub ZCP mogą być uznawane jedynie za leasing poszczególnych składników majątkowych, zgodnie z art. 17a pkt 1 ustawy o CIT. Nowa interpretacja wymusza na przedsiębiorcach indywidualne rozpatrywanie możliwości leasingu poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Stanowisko DKIS zmusza strony takich umów do dokładniejszej analizy potencjalnych skutków podatkowych lub rozważenia alternatywnych rozwiązań, takich jak dzierżawa pozostałych niematerialnych elementów przedsiębiorstwa lub ZCP. 

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Preferencyjne

Umożliwiają Serwisowi zapamiętanie informacji, które zmieniają wygląd lub funkcjonowanie Serwisu, np. preferowany język lub region w którym znajduje się Użytkownik.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).