Ulga na złe długi w VAT w przypadku długów konsumenckich

Czas czytania: 3 min.

Mechanizm ulgi za złe długi umożliwia wierzycielowi dokonanie korekty podatku VAT od nieuregulowanych należności wynikających z faktur wystawionych za dostarczone towary lub wykonane usługi. Zgodnie z przepisami, skorzystanie z tego rozwiązania wymaga spełnienia szeregu warunków, w tym:

Upłynięcia co najmniej 90 dni od terminu płatności faktury;
Braku jakiejkolwiek formy uregulowania należności przez dłużnika oraz niezbycia wierzytelności;
Złożenia korekty w terminie nie późniejszym niż dwa lata od końca roku, w którym wystawiono fakturę;
Braku postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego lub likwidacyjnego wobec dłużnika na dzień przed złożeniem korekty;
Statusu czynnego podatnika VAT zarówno po stronie dłużnika, jak i wierzyciela w dniu dostawy/usługi oraz na dzień przed złożeniem korekty.

TSUE w sprawie C-335/19 z 15 października 2020 r. uznał dwa ostatnie warunki (dotyczące statusu czynnego podatnika VAT dłużnika i wierzyciela) za niezgodne z prawem unijnym. Zdaniem Trybunału, takie ograniczenia wykraczają poza wymogi określone w dyrektywie VAT, co oznacza, że krajowe przepisy nakładają bardziej restrykcyjne zasady niż dopuszcza ustawodawstwo unijne.

W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy mają prawo do korekty podatku VAT nawet w sytuacji, gdy dłużnik lub wierzyciel utracili status czynnego podatnika VAT. Ponadto, możliwość skorzystania z ulgi nie może być uzależniona od braku postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego czy likwidacyjnego wobec dłużnika.

Treść wyroku Trybunału stanowi również podstawę do korekty VAT w przypadku sprzedaży na rzecz konsumentów (osób fizycznych). W przypadku dostawy towaru lub świadczenia usług dokonanych na rzecz podmiotu innego niż podatnik VAT czynny, podatnik może skorzystać z ulgi na złe długi, jeżeli mamy do czynienia z jednym z trzech wariantów:

wierzytelność została potwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu i skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego lub
wierzytelność została wpisana do rejestru długów prowadzonego na poziomie krajowym lub
wobec dłużnika ogłoszono upadłość konsumencką na podstawie odrębnych przepisów.

W 2024 r. możliwe jest jeszcze korygowanie rozliczeń z 2018 r. (są z zasady nieprzedawnione). 

W 2025 r. można rozważać zajęcie się odzyskaniem VAT od złych długów konsumenckich za okres od stycznia 2019 r.  

Realni jest tu też uzyskanie oprocentowania nadpłaty VAT liczonego do dnia zwrotu firmie należnych środków. Stąd warto przejrzeć starsze długi i przygotować korektę VAT wraz z wnioskiem w sprawie zwrotu podatku.

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Preferencyjne

Umożliwiają Serwisowi zapamiętanie informacji, które zmieniają wygląd lub funkcjonowanie Serwisu, np. preferowany język lub region w którym znajduje się Użytkownik.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).