Zmiana podejścia do zwolnienia z VAT usług świadczonych przez dietetyków

Czas czytania: 2 min.

Tak, jak w przypadku zawodów medycznych i innych zwolnień w VAT dotyczących ochrony zdrowia, kluczowe jest spełnienie zarówno przesłanki podmiotowej, jak i przedmiotowej.

„Podmiotowość” dotyczy samego dietetyka. Choć zawód dietetyka nie jest bezpośrednio uznany w przepisach za zawód medyczny, przepisy regulujące jego wykonywanie oraz kwalifikacje zawodowe wskazują, że osoba z wykształceniem w zakresie dietetyki jest uprawniona do świadczenia usług zdrowotnych. Stąd Szef KAS podtrzymuje, że jest to możliwość rozważenia zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy o VAT.

„Przedmiotowość” dotyczy już „zawartości” samych usług. Te usługi musza być skupione na celu, którym jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawa zdrowia. 

Konsultacje dietetyczne online, wizyty pacjentów w gabinecie, czy sprzedaż gotowych jadłospisów sporządzane dla konkretnych chorych osób czy dla osób, które pragną skupić się na profilaktyce zdrowotnej, a dietetyk przeprowadził szczegółowy wywiad z taką osobą, poznał historię chorób w rodzinie, zorientował się w stylu życia i nawykach osoby korzystającej z wizyty mogą być zwolnione z VAT – te usługi mają charakter medyczny. 

Nie są natomiast usługą korzystającą ze zwolnienia takie czynności jak sprzedaż gotowych jadłospisów, poradników i szkoleń w formie ebooków lub nagrań audio, zarówno dla osób zdrowych, jak i z problemami zdrowotnymi, wykłady, pogadanki dietetyka w firmach, na festiwalach, konferencjach czy w ośrodkach zdrowia. 

Tego typu formuła nie pozwala dietetykowi na skupieniu się na opiece zdrowotnej nad konkretnym klientem/ pacjentem, nie dotyczy jego indywidualnej sytuacji.

Szef KAS zmienił wydane wcześniej przez Dyrektora KIS interpretacje:

– z dnia 8 lipca 2024 r. sygn. DOP7.8101.34.2024.FMLM;

– z dnia 9 lipca 2024 r. sygn. DOP7.8101.33.2024.FMLM;

– z dnia 10 lipca 2024 r. sygn. DOP7.8101.40.2024.FMLM.

Podobne artykuły:

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Preferencyjne

Umożliwiają Serwisowi zapamiętanie informacji, które zmieniają wygląd lub funkcjonowanie Serwisu, np. preferowany język lub region w którym znajduje się Użytkownik.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).