Jak działa uproszczenie safe harbour dla pożyczek?

Czas czytania: 2 min.

Kolejne interpretacje dotyczące uproszczenia safe harbour dla pożyczek

Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22.05.2024 r., znak: 0115-KDIT1.4011.322.2024.2.MR potwierdza, że zastosowanie uproszczenia safe harbour możliwe jest tylko w przypadku pożyczek z oprocentowaniem zmiennym.

Podatnicy oparcia dla podejścia, zgodnie z którym stopa stała również umożliwia korzystanie z safe harbour poszukują w przepisach o warunkach skorzystania z uproszczenia. Warunkiem jest ustalenie oprocentowania pożyczki w ujęciu rocznym na dzień zawarcia umowy na podstawie rodzaju bazowej stopy procentowej i marży, określonych w obwieszczeniu MF aktualnym na dzień zawarcia tej umowy (za dzień zawarcia umowy uważa się również dzień zmiany umowy pożyczki w przypadku, gdy zmiana ta dotyczy oprocentowania pożyczki.

Zdaniem organu brak obowiązku aktualizacji wysokości oprocentowania – a contrario – w przypadku oprocentowania stałego zmiana stóp rynkowych w jakimkolwiek kierunku nie wpływałaby na ocenę spełnienia warunków safe harbour. Po drugie w warunkach rynkowych oprocentowanie zmienne zazwyczaj różni się od oprocentowania stałego, co wynika przede wszystkim z oczekiwań dot. kształtowania się stóp rynkowych – oprocentowanie zmienne jest standardem oferowanym przez banki.

Oznacza to, że w przypadku udzielenia spółce pożyczki o oprocentowaniu stałym nie można skorzystać z uproszczenia safe harbour, przewidzianego w art. 23s ustawy o PDOF.

Przed tą interpretacją w podobnym duchu organ wypowiedział się 13 maja 2024 r. (interpretacja o sygn. 0111-KDIB1-1.4010.130.2022.7.SG).

Nieuprawnione skorzystanie z safe harbour oznaczać może dla podatnika, że złożył błędny TPR, nie i nie sporządził wymaganej dokumentacji cen transferowych, oba te czyny wiążą się z poważnymi konsekwencjami na gruncie przepisów Kodeksu karnego skarbowego.

Podobne artykuły:

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Preferencyjne

Umożliwiają Serwisowi zapamiętanie informacji, które zmieniają wygląd lub funkcjonowanie Serwisu, np. preferowany język lub region w którym znajduje się Użytkownik.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).