Poręczenia w grupie kapitałowej - jakie model pozwala na złożenie oświadczenia o rynkowości cen

Czas czytania: 2 min.

W najnowszej interpretacji organ podatkowy wskazuje, że gdy spółka otrzymuje od podmiotu powiązanego poręczenie kredytu bez ponoszenia kosztów, uzyskuje tym samym wymierną korzyść ekonomiczną. Nawet jeśli świadczenie to nie ma formy pieniężnej, stanowi realne wsparcie – umożliwia bowiem uzyskanie kredytu, który nie zostałby udzielony bez poręczenia. Bank, jako warunek niezbędny, może bowiem zażądać zabezpieczenia w postaci gwarancji od innego podmiotu.

Wbrew twierdzeniom spółki, takie poręczenie wpływa pozytywnie na jej zdolność kredytową i zwiększa jej wiarygodność finansową. W ocenie Dyrektora KIS, z tego względu powstaje po stronie spółki przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia, który należy rozpoznać w momencie udzielenia poręczenia.

Jeśli strony ustalą, że poręczyciel nie otrzyma wynagrodzenia w chwili udzielenia gwarancji, lecz dopiero ewentualnie w przyszłości – w razie realizacji zobowiązania – to mimo późniejszego prawa do zwrotu kosztów (np. zabezpieczeń czy egzekucji), nie będzie można przyjąć, że świadczenie miało charakter rynkowy.

Zgodnie z interpretacją, na rynku nie występują sytuacje, w których niezależne podmioty udzielają poręczenia bez jakiegokolwiek wynagrodzenia, ograniczając się jedynie do ewentualnego odzyskania poniesionych kosztów w przypadku egzekucji. Tego rodzaju zwroty, choć mogą uwzględniać narzut, nie eliminują ryzyka, jakie bierze na siebie poręczyciel w momencie udzielenia gwarancji – a to właśnie ryzyko powinno być skalkulowane w cenie rynkowej.

W konsekwencji – zdaniem Dyrektora KIS – nie ma podstaw do złożenia przez spółkę oświadczenia, o którym mowa w art. 11t ust. 2 pkt 7 ustawy o CIT, tj. że dana transakcja została przeprowadzona na warunkach, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 4 czerwca 2025 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.136.2025.2.AR

Podobne artykuły:

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Preferencyjne

Umożliwiają Serwisowi zapamiętanie informacji, które zmieniają wygląd lub funkcjonowanie Serwisu, np. preferowany język lub region w którym znajduje się Użytkownik.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).