JPK CIT - kolejne, upraszczające zmiany
Czas czytania: 2 min.
W pierwszym roku obowiązywania tej struktury, raportowanie będzie fakultatywne dla roku podatkowego (lub obrotowego dla spółek niebędących osobami prawnymi) rozpoczynającego się po 31 grudnia 2024 r., a przed 1 stycznia 2026 r. Taki okres przejściowy ma na celu umożliwienie podatnikom dostosowanie się do nowych wymagań.
Zmiany w rejestrze środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych
Chociaż wprowadzono możliwość dobrowolnego raportowania, zmodyfikowano rejestr środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Teraz wymagana będzie dodatkowa informacja o dacie nabycia, wytworzenia, przyjęcia do używania lub wykreślenia z ewidencji, a także numer inwentarzowy nadany przez jednostkę. Zmiany te już znalazły swoje odzwierciedlenie w opublikowanej w kwietniu schemie.
Przepisy dotyczące aktywów wprowadzonych przed 2025 r.
Ciekawym elementem nowego projektu jest podejście do historycznych aktywów. Mimo że nie ma obowiązku raportowania środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wprowadzonych do ewidencji przed 1 stycznia 2025 r., wprowadzono wyjątek dotyczący aktywów zbytych z nadanym numerem KSeF oraz daty ich wykreślenia z ewidencji.
Nowe wymogi raportowania
Projekt rozporządzenia wprowadza również obowiązek raportowania przychodów i kosztów uzyskania przychodów, które nie są ujmowane w księgach. Choć według projektu w pierwszym roku raportowania dane te mają być fakultatywne, schema JPK_KR_PD nadal wymaga ich obligatoryjnego wykazywania.