PGK: tylko rynkowe warunki

Czas czytania: 2 min.

NSA wydał 3 września 2024 r. wyrok w sprawie interpretacyjnej wszczętej w 2019 r. przez bank, który założył PGK. W tej sprawie WSA w marcu tego roku wydał komentowany dość często wyrok (sygn. akt III SA/Wa 2619/23), w którym orzeczono, że transakcje przeprowadzone na nierynkowych warunkach z podmiotem powiązanym prowadzą do rozwiązania PGK z mocy prawa. Dotyczy to również sytuacji, gdyby później dokonano korekty warunków transakcji.

W części problematyka tego wyroku dotyczy pytania, jakie zadał w interpretacji bank. Pytał on bowiem o to, co by się stało, gdyby incydentalnie zawarł transakcję na warunkach nierynkowych, które to warunki nierynkowe po zauważaniu nieprawidłowości natychmiast skoryguje. Dyrektor KIS zauważył, że z art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. b ustawy o CIT wynika, że w przypadku dokonania transakcji kontrolowanej z podmiotami powiązanymi, spółki wchodzące w skład PGK nie mogą ustalać warunków różniących się od rynkowych. PGK musi stracić status podatnika z mocą wsteczną do dnia poprzedzającego nierynkową transakcję, a korekta warunków nie „uzdrawia” sytuacji.

NSA podzielił stanowisko WSA. Podkreślił, że  podczas dokonania transakcji kontrolowanej realizują się już elementy istotnie prawnie transakcji, które jednocześnie są elementami "ustalonymi" przez strony. Późniejsze modyfikacje np. ceny czy innych warunków  nie wpływają na zdarzenie prawne jakim jest ustawowy skutek utraty przez PGK statusu podatnika CIT (sygn. wyroku NSA to II FSK 815/24). Myślę, że korekta warunków, o której mowa w wyroku nie obejmuje mechanizmu korekty cen transferowych jako elementu wpisanego w stosowaną metodę – w interpretacji bank nie pytał o ten przepis (art. 11e). Pytał wprost o sytuacje – co by było, gdyby incydentalnie zawarł transakcję nierynkową, choć ogólnie zawsze stara się działać na bzie wyników analiz danych porównawczych.

Tym niemniej, wyrok ten wskazuje, że nawet dla np. drobnych kwotowo transakcji w PGK trzeba na bieżąco monitorować warunki zawieranych transakcji z podmiotami powiązanymi.

Podobne artykuły:

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Preferencyjne

Umożliwiają Serwisowi zapamiętanie informacji, które zmieniają wygląd lub funkcjonowanie Serwisu, np. preferowany język lub region w którym znajduje się Użytkownik.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).