Usług o niskiej wartości dodanej a wsparcie ogólne w grupach kapitałowych

Czas czytania: 2 min.

W świetle powyższej interpretacji (z dnia 17 kwietnia 2025 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.96.2025.1.RK) organy podatkowe potwierdziły, że usługi wsparcia świadczone na rzecz podmiotu powiązanego mogą zostać zaklasyfikowane jako tzw. usługi o niskiej wartości dodanej, o których mowa w art. 11f ust. 1 ustawy o CIT.

Zakwalifikowanie usług do tej kategorii umożliwia podatnikowi zastosowanie tzw. uproszczonych zasad rozliczeń (ang. safe harbours) w zakresie cen transferowych, co znacząco redukuje ryzyko podatkowe i upraszcza obowiązki dokumentacyjne.

Jednym z kryteriów tej kwalifikacji – wskazanym w art. 11f ust. 2 pkt 5 ustawy – jest zgodność usług ze zbiorem kategorii wymienionych w załączniku nr 6 do ustawy o CIT. Choć ustawa nie zawiera definicji usług o niskiej wartości dodanej, to katalog zawarty w załączniku nr 6 obejmuje m.in. następujące obszary:

księgowość i audyt,
finanse przedsiębiorstwa,
zasoby ludzkie (HR),
wsparcie informatyczne,
komunikacja i działania promocyjne,
obsługa prawna i podatkowa,
czynności administracyjno-biurowe.
Każda z powyższych kategorii zawiera szczegółowy, lecz otwarty wykaz czynności, uzupełniony klauzulą dotyczącą usług „o charakterze podobnym”. W rezultacie podatnik, dokonując klasyfikacji, powinien wykazać, że dane świadczenia są funkcjonalnie zbliżone do tych wymienionych w załączniku.

W analizowanej sprawie wskazano, że usługi realizowane przez oddział nie mają charakteru usług stricte bankowych, nie stanowią źródła bezpośrednich zysków dla podmiotu powiązanego i nie wiążą się z wykorzystaniem unikalnych zasobów, takich jak kluczowe wartości niematerialne. Przeciwnie – mają one rutynowy, operacyjny i powtarzalny charakter, a ich celem jest wsparcie bieżącej działalności.

W konsekwencji, skoro:

usługi są zgodne z zakresem załącznika nr 6,
nie wiążą się z kreowaniem wartości strategicznej dla grupy,
oraz spełniają wszystkie warunki określone w art. 11f ust. 2 ustawy o CIT,
– powinny zostać zakwalifikowane jako usługi o niskiej wartości dodanej, co otwiera możliwość skorzystania z uproszczonych rozliczeń cen transferowych.

Podobne artykuły:

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Preferencyjne

Umożliwiają Serwisowi zapamiętanie informacji, które zmieniają wygląd lub funkcjonowanie Serwisu, np. preferowany język lub region w którym znajduje się Użytkownik.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).